Thursday, December 28, 2006

Demontage av aktre delen på båten


Vid optimering av en Norlin MarkIII så kan man gå till väga på flera olika sätt. Ett sätt är att helt ta bort (slipa ur) innerlinern med hjälp av en rondellmaskin (ca. 8 timmar). Om man gör det så bör man tänka på att laminatet blir för tunt (läs lätt) runt sittbrunnen och att man bör plasta i något lager matta för att kompensera. Det har dock visat sig att de få kilon som man sparar genom att ta bort innerlinern helt kanske inte är värt besväret. Viktigare är att få till en styv båt. Vi har tänkt genomföra en optimering i tre steg. Första steget innebär nya förstärkningar för hjärtstockshylsan, akterspegeln, remsning av däcket och skrovet på undersidan, bottenstockar (kölförstärkningar) och ett ryggstöd (spant) som är fastplastat i skrov och däck. Andra steget är att slipa bort de gamla vantinfästningarna och främre skottet. Detta gör att vi sparar original durk och sidorna på innerlinern tills vidare. Överslagsberäkning visar att +/- toleransen på skrovvikten på äldre båtar antagligen är större än skillnaden mellan att lämna del av innerlinern i båten. Tredje steget är att slipa ur mittsektionen av innerlinern samt durken och ersätta det med nytt laminat. Enda dubbeljobbet som man får med denna approach är att man får göra nya bottenstockar när man tagit ur original durken. Jag tror ingen av båtägarna kommer att genomföra tredje steget i år, men möjligheten finns att göra det i framtiden. SWE429 har helt borttagen innerliner och vi kommer givetvis att jämföra vikterna på våra 4 "nya" båtar med den. Bilden visar Hur ryggstödet tagits bort och hur långt man behöver slipa innerlinern för att kunna plasta det nya spantet direkt i skrovet. Lyftögglan i durken sparas tills vidare. Morakniv och hammare samt bågfilsblad är bra verktyg när ryggstödet ska avlägsnas. Man behöver givetvis akta skrovet, men får man bara loss ett hörn så brukar det gå att med lite våld "knapra" bort ryggstödet. När man fått bort allt löst så får man ta vinkelslipen och slipa bort delarna av innerlinern som sitter hårt. Fortsätt akterut och ta bort de två sneda glasfiberstagen som är fastplastade i hjärtstockshylsan. Finns frigolit under akterdäck så avlägsnas även det. Nu börjar vi bli klara för att bygga!

No comments: