Thursday, February 15, 2007

Torsdag kväll



Igår gjorde Mathias stordåd på sin SWE319. Från att ha varit lite efter oss andra så tog han i så att det knakade. Han hade jobbat till klockan halv ett igår kväll och bloggmaster fick ett stort smil på läpparna när bilderna damp ner per mail idag. Snyggt jobbat Mathias! Kanon fint jobb och likaså bilder. Alla bilderna kommer att postas här på bloggen under de närmaste dagarna. Man kan tydligt följa de olika stegen i färdigställandet.

Krya på dig säger vi till Lennart som fått allergiska reaktioner av epoxin. Hoppas du mår bättre imorgon. Conny, Mathias och undertecknad kommer att hjälpa dig göra färdigt din båt på lördag morgon.

Bilden visar länspumps slangen som går igenom innerlinern och ner i kölsvinet. Man ser också hur vi länkat ihop "rygg" skottet (kul va?) med den gamla innerlinern med en bit durk. Imorgon blir det ett kort pass med lite laminering så att det hinner härda tills på lördag när klockan slår tolv... Väl mött alla som kan.

Bilden till höger visar lamineringen av mastfots supporten.

Wednesday, February 14, 2007

Alla Hjärtans dag...


Jodå, vi körde på i båtskjulet även om det var den 14:e Februari. Igår fick bloggmaster en vilodag efter ett besök på Nyköpings lasarett och borttagande av glasfiberbit ur vänster öga. Idag inhandlades ett par fina skyddsglasögon på Clas Ohlsson. Det går verkligen framåt för alla båtarna och nu när dagarna är räknade innan vi får återvända till Connys" kalla" skjul så är eller kommer alla att bli i princip plastfärdiga. Det som återstår är lackning (får vänta till vårsolen skiner), och montering av beslag mm, men det får vi göra med långkalsongerna på. Mathias och bloggmaster var i skjulet ikväll. Bilden visar plåten vi plastar fast under durken för att ha något att dra gångjärns skruvarna till pedalerna i. Mathias bjöd på semla som smakade fint efter ett par timmars slipande och plastande. Lennart har fått allergiska reaktioner av epoxi och stannade hemma idag. Hoppas du mår bättre imorgon Lennart, annars hjälper vi dig göra färdigt. Skotbänken till SWE393 blev i princip klar ikväll. Något lager epoxi och glas till ska vi lägga på den. Imorgon plastar vi dit nya fästen till fockskotsråttorna som vi gjutit av med hjälp av modellera. Bilder kommer imorgon. De tidiga båtarna saknar utbuktningarna i sittbrunns sargen och vi moderniserar båtarna genom att gjuta egna fästen. Det går ganska enkelt med lite modellera när man har en båt att stjäla formen från. Bilder kommer som sagt imorgon. Idén var Lennart och Connys och den fungerar finfint. Städning på söndag, jag nämner det igen... Vi får diskutera om vi ska jobba sista dagen på lördagen innan vi flyttar ut grejerna. Maila bloggmaster och tyck till.

Monday, February 12, 2007

Måndag kväll


Ikväll körde vi hårt igen. Dagarna rullar på och det är mer som ska göras klart än vad man först tror... Ikväll körde bloggmaster så hårt att det inte blev några bilder tagna.
Jag ska skärpa mig till imorgon...

Sunday, February 11, 2007

Söndag kväll



Söndag kväll. Som tidigare skrivits så har vi jobbat på bra under helgen. Passar på att posta några bilder till från idag söndag. Conny torrbryter lite i cockpiten på SWE279. Han och Lennart körde hårt idag och fick sina skotbänkar färdiga. Vi andra ligger lite efter... Några hårda pass i början på veckan så tror jag nog att vi kan hinna få båtarna plastfärdiga. Dagarna rinner iväg och på lördagen måste vi flytta ut båtarna och sedan städa på söndagen. Pricka in det redan nu. Many hands make little work... Bilden till höger visar en av flottiljens yngre medlemmar Ida. Hon var rask med sandpappret på pappas båt idag. Bra jobbat Ida!

Besök i båtskjulet



Idag fick vi besök av Henrik Johnsson från Södertälje. Det var febril aktivitet med full uppslutning idag. Mycket blev gjort och alla känner av att vi bara har en vecka kvar i värmeskjulet. Conny har kommit längst och har fått till en fin finish på sin båt. Målsättningen att hinna bli plastfärdiga innan lördagen står fast, även om det blir ganska precis för oss. Det finns ju hur mycket som helst att göra egentligen... Bara att jobba på med andra ord. Lennart är snäll och åker och köper mer Epoxi imorgon. Han kanske får lov att åka till Stockholm om det inte finns något 6 kilos pack i Oxelösund. Tack Lennart! Solen skiner och det är -5 grader idag. Snart kommer våren... Mildare väder att vänta i veckan. Vi håller tummarna att det vänder snart och blir en tidig vår.

Friday, February 09, 2007

Fredag kväll


Medan bloggmaster satt hemma vid TV'n och pimplade rödvin så var några av grabbarna igång i båtskjulet. Lennart i sin nya fina antiklådauniform torrbryter lite på Connys båt SWE279.
Imorgon kommer undertecknad med och plastar lite. Bottenstockarna behöver göras färdiga på SWE393 och några sprickor i kölen lagas. Bilder kommer på arbetena. Under tiden får ni njuta av Lennarts Antiklådauniform, visst är den fin! 65 besökare på bloggen så här långt! Snart kanske vi kan locka till oss en sponsor. Väl mött imorgon eftermiddag.

Thursday, February 08, 2007

Snart bara en vecka kvar i varmskjulet


Idag var vi fyra grabbar igång i varmskjulet. Snart bara en vecka kvar på hyran och det är alltjämt ganska mycket kvar att göra... SWE393 fick sina bottenstockar satta i epoxy och microballonger ikväll. Microfiber för att vara exakt. Conny och Lennart fick sina vantinfästningar plastade. Det ser på det hela taget mycket bra ut. Det blir aktivitet imorgon kväll också för dem som har tid. Besöksräknaren tickar på och det är skoj. Hoppas vi kan hålla igång intresset för vår blogg även när vi har byggt färdigt. Dit är det ju en bra stund kvar, men vi är idoga och det ser bra ut i alla båtarna. Vi har fått en ny intressent vid namn Sture Dahl som kommer att hänga på oss i sommar och segla lånebåt. Till säsongen -08 kan det bli egen båt för Sture som senast seglade H-båt. Väl mött i helgen för dem som kan.

Wednesday, February 07, 2007

Site Meter och Hit counter nytt på bloggen


Ikväll tog jag mig tid att lära mig att lägga till en räknare på bloggen. Hoppas vi belönas med många träffar. Imorgon ses vi i båtskjulet igen. Johan och undertecknad ska roa oss med att blya i hans SWE393 och sedan sätta bottenstockarna. Vi siktar på 18:00 imorgon. Jag lägger med en bild som bevis på att vi faktiskt har tjejer på besök i båtskjulet ibland. Hej Ida och Ellen hälsar bloggmaster.

Tuesday, February 06, 2007

Mera tisdagkväll



En dubbelpost igen... Bloggmaster är i stöten ikväll.
En bild på Lennarts förstagsinfästning. En bult som slitsats och svetsats fast i en triangelformad plåt. I plåten ett hål och på undersidan ett stående block som popnitats fast i plåten. Blocket är till för fock cunningham och bulten till det fasta förstaget. Plåten sätts i epoxi och microballonger och det hela blir så starkt att man kan säkerligen lyfta hela ekipaget i förstagsinfästningen. Bra säger Lennart som är stark i armarna och tänker ge på bra med häckstag i sommar.

Tisdagkväll




Ikväll tisdag var vi 4 grabbar igång med våra byggen. Båtarna befinner sig i lite olika stadier, men alla ser ut att hinna färdigt med plast och slipjobben innan vi måste vara ute ur varmhallen i slutet av nästa vecka. För mig är det intressant att se hur mycket effektivare och enklare och dessutom roligare det är att vara ett gäng som gör ett sådant här arbete än att hålla på ensam i garaget. Nu blir det inte bara jobb utan även roligt att hänga i verksta'n och slänga käft med grabbarna. Bild på vantinfästningarna på SWE393. Bakom den i längsled fastplastade vantinfästningsytan, mitt för den lilla blå rektangeln finns en 100x100mm 1,5mm tjock rostfri plåt fastplastad. Det innebär att när man borrar för vantspännarna så slipper man trassla med brickor på baksidan och så blir det starkare också. Fyra lager 200g/m2 west systems glasfiber väv och epoxi utanpå den 400g/m2 vinylester/glasfiber som redan fanns i det färdiga laminatet vi köpte. Utanpå detta plastar vi fast en plåt som tar upp yttrycket från vantspännaren. Det blir nog lite överstarkt, men det är inget som väger speciellt mycket och det känns trots allt bra i själen att veta att det är rejält byggt. Den andra bilden visar Mathias igång med att sätta sina däcksbalkar i SWE319. Bilden tagen upp genom masthålet.

Monday, February 05, 2007

Måndag och full fart igen


Idag måndag var Lennart, Conny och undertecknad igång igen. Riggar och vant mättes och jämfördes med måtten från SWE429. Ju mer vi mätte desto snurrigare blev vi... Till slut ringde vi Henrik Johnsson (SWE420) och frågade honom om råd. Han påpekade att det skiljer mycket på riggarna från Björndahl. Vi får antingen köpa nya vant till ett par av båtarna eller sätta vantspännarna på olika höjd. Det skiljer så mycket som 45 mm från båt till båt. Lennarts rigg skilde sig 240mm i toppvantlängd... Beroende på att hans vantinfästningar satt i jämnhöjd med förstagsinfästningen. Det finns således en hel del att göra även på riggarna för att få dem som de ska vara. Undertecknad befann sig i SWE393 ikväll och plastade fast vantinfästningar. Kletiga fingrar och dåligt minne gjorde att ingen bild togs. Det får bli nya bilder imorgon kväll när båten vänds igen. Sätter ut en bild från i går så länge. Väl mött imorgon ni som kan.

Sunday, February 04, 2007

Söndagspyssel i båtskjulet



Idag söndag var vi igång igen i båtskjulet. Takdropp och sol gjorde att våren kändes i antågande. Väderleksrapporten om snö och -8 grader kändes väldigt avlägsen.
Conny leder med nära nog färdig plastad båt. SWE279 börjar se väldigt fin ut.
Vi siktar på att ta ett ryck imorgon också. Conny och undertecknad tog mått på SWE429 idag på eftermiddagen och meningen är att montera vantinfästningar på båtarna imorgon kväll. Vi börjar klockan 18:00 imorgon. Väl mött alla som kan. Lite bilder bifogas från idag. Conny och SWE279 i slipartagen. Bottenstockar på plats.

Thursday, February 01, 2007

Glada miner



Bloggmaster har ju varit lite slö på uppdateringarna i veckan, så jag tänkte det fick bli en dubbelpost idag när jag hade lite nya bilder. Johan och Mathias i full färd med att jobba på sina båtar SWE319 och SWE393. Båtarna blir jättefina så det är inte konstigt att grabbarna ser nöjda ut.

Torsdag kväll i båtskjulet



Idag var vi nästan fullt manskap på plats i båtskjulet. Lennart, Mathias, Johan och undertecknad var igång och plastade. Båtarna befinner sig i lite olika stadier, men förhoppningen är att efter helgen ska alla vara på ungefär samma nivå av färdigställande. Till nästa helg är förhoppningen att vi ska vara plastfärdiga och kunna börja torrmontera block och beslag sista veckan. Vi får se hur det artar sig. Bilderna visar ryggstödet och vantförstärkningar/däcksbalkar på SWE393. Återstår bottenstockar/kölförstärkningar, mastfot, vantinfästningar mm, men det kommer sig. Vi kommer att ha 5 bra båtar i Nyköping till sommaren. Bloggmaster ser ni i båtskjulet på söndag. Vi kan väl höras under helgen om vilka tider som kan passa.

Tuesday, January 30, 2007

Grattis Stellan!



Medan vi plastar och kryper runt i våra båtar i ett kallt vintersverige så har Stellan varit i Florida och vunnit Rolex Miami OCR! Grattis önskar grabbarna i Nyköpingsflottiljen. Bilden är knyckt från Regatta.nu. Hoppas Arne tycker det är OK... Stellan visar att han vinner även när han inte seglar sin SWE379.

Annars kan meddelas att Lennart och jag var och gjorde nytta i båtskjulet ikväll. Nästa planerade helkväll blir torsdag kväll. Försök att ställ upp ni som kan. Vi har redan passerat 1000kWh... Så ju fortare vi kan få färdigt desto mindre dyr blir hyran...

Sunday, January 28, 2007

Helgjobb



Idag söndag var vi nästan full styrka i båtskjulet. Vi fortsatte montera förstärkningar och kröp omkring i båtarna. SWE393 fick främre skottet monterat och förstärkningarna runt hjärtstockshylsan remsade. Det går med andra ord framåt på bred front. Bilden visar de aktre förstärkningarna fastplastade i SWE177.

Thursday, January 25, 2007

Torsdagkväll i skjulet


Idag var Conny Lennart och undertecknad än en gång i varmskjulet och plastade.
Steg som är klara efter första veckan är:
- Gamla hål i däck lagade.
- Däck och skrov remsade från undersidan.
- Förstärkning under akterdäck monterade samt remsade.
- Sidoförstärkningar för hjärtstockstrumman monterade.
- Förstagsinfästningar fastplastade.

Vi har med andra ord fått ganska mycket gjort under veckan. Nu väntar en lugnare helg innan vi tar fart igen på måndag kväll. Nästa steg är att plasta fast det främre skottet. Det jäkliga jobbet att plasta fast de bakre förstärkningarna är bakom oss och det känns skönt då det är väldigt trångt och svårt att se att plasta där. Bilden visar Lennart efter en av otaliga krypningar inne i SWE177.

Tuesday, January 23, 2007

Tisdagkväll i Skjulet


Idag blev det en lite kortare stund i varmskjulet. Conny, Lennart och undertecknad samlades klockan 17:00 för att plasta de sista hålen i skrov/däck innan vi börjar sätta i de nya förstärkningarna. Imorgon blir det ett längre pass med start 17:30. Vi räknar med att få i de aktre förstärkningarna imorgon samt förstagsinfästningarna. Trots kylan så går det att få varmt i skjulet även om elmätaren snurrar på friskt... Bilden visar Conny och hans SWE279.

Sunday, January 21, 2007

Båtarna inne i värmen!


Idag söndag flyttade vi in våra båtar i varmskjulet. Det känns fint att kunna börja plastarbetet på båtarna.
Närmast på att göra listan står remsning av däck/skrov skarven samt tillverkning och montering av förstagsinfästning. Även förstärkningarna i aktern och lagning av hål i däcken hoppas vi få klart under veckan. Bilden visar våra fyra objekt, SWE279, SWE393, SWE319 och närmast kameran med magen upp SWE177.

Ny telfer till Nyköpingsflottiljen!


Idag inhandlades en ny telfer till vår flottilj. Hämtningen kommer att ske imorgon måndag. Den gamla telfern sa upp sig i höstas, så den här kommer att bli bra när vi ska sjösätta många fler båtar än förra säsongen.

Thursday, January 18, 2007

Konstruktion av förstagsinfästning


Conny, Lennart och undertecknad träffades igår kväll för att diskutera och komma fram till någon bra förstagsinfästning. Vi lyckades ganska bra känns det som. Vi återkommer med bild på lösningen. På söndag flyttar vi in i värmen. Det ska bli skönt, fötterna kändes ganska kalla efter 1.5 timme på betongen igår. Hur går det med bockar? Behöver vi tillverka några? Vi ska också börja titta på skotbänkslösningar. Bilden visar SWE409, en båt med många trimtampar.

Tuesday, January 16, 2007

Mer Optimering



Pratade med Carl Ossiansson idag om lite intressanta saker. Bilderna visar hans avlastnings system för vanten, något som jag tycker vi borde göra på våra byggen. Dragkraften från vanten transporteras direkt till foten på masten. En fiffig lösning som kommer att återfinnas på SWE429 till våren. Calle berättade också om första träningslägret och ranking seglingen i Göteborg i Maj och talade om att han gärna såg att vi kom dit.

På torsdag åker Lennart och jag till båtskjulet för att fundera på en förstagsinfästning till SWE177.
Vi vill få till något lätt, starkt och snyggt...
Annars ganska lugnt på 2.4mR fronten i veckan. Leta bockar och smöra för era fruar så att vi får leka några kvällar nästa vecka. Jag bjöd min fru på restaurang ikväll, men hon synade min bluff och frågade hur många kvällar jag blir borta nästa vecka...

Monday, January 15, 2007

Varmhallen bokad!


På söndag kväll får vi flytta in båtarna i varmhallen. Conny har bokat hallen i 4 veckor. Det blir ingen kvällsaktivitet den här veckan, utan vi sparar oss till nästa vecka. Försök att hålla minst två kvällar öppna nästa vecka så att vi kan komma igång ordentligt med plastningsarbetet.
Vi behöver några fler bockar att lägga båtarna på när vi plastar däckskarv mm. Undersök om ni kan låna ihop något och hör gärna av er till mig om ni inte får tag i några bockar. Om vi inte får tag i bockar så kanske vi kan tillverka några under helgen. Lämplig höjd på bockarna ligger någonstans mellan 60-80cm. Johan kanske kan få lite spillvirke på sitt bygge som vi kan använda.
Bilden visar en av Uffe Arvidssons byggen innan däcket monterades. Tycker ni att hans inredning liknar våra så beror det på att vi har kopierat hans konstruktion... Tack för all hjälp Uffe.

Sunday, January 14, 2007

Mer bilder från Söndagens aktivitet



Här kommer några fler bilder från Söndagens aktivitet. Johan och Mathias sågar delar. Svante och undertecknad diskuterar båtar.

Båtbygge på en regnig och blåsig söndag


Idag söndag hade vi besök i båtskjulet av en Finnjolle legend, Svante Björkman. Söndagen ägnades åt utsågning av förstärkningsdetaljer till SWE319 och SWE393 samt tillverkande av mallar till kölförstärkningar.
Vi börjar närma oss att gå in i varmskjulet för plastjobb, men ännu är det lite kvar att göra.
Allt tar mer tid än man räknar med. Allt har trots allt flutit på bra och det känns stor skillnad på momentet när man är 5 personer som jobbar mot att göra allt ensam. Något vi verkligen kan rekomendera är att vara några stycken som drar igång ett sånt här projekt.
Lennart och undertecknad var i Stockholm på Lördagen och köpte epoxi, glasfiber, mm inför nästa steg. Gemensamma inköp och användandet av Vinylester i förstärkningsdetaljerna har hållit ner kostnaden till ungefär en tredjedel jämfört med byggnationen av SWE429. Tidsbesparingen är också markant.

Thursday, January 11, 2007

Pricka in Söndag i almanackan


På söndag siktar vi på att såga, passa till, göra bottenstockar mm. Vi kan väl höras imorgon eftermiddag om vilken tid som kan passa. Lennart och Conny var i farten ikväll igen och ligger lite före er andra. Vi siktar på att efter söndagen så ska alla vara ikapp och snart klara för att gå in i värmen för plastjobb mm. Möjligen krävs någon kväll nästa vecka för att bli helt färdiga. Allt tar ju längre tid än man tror... Jag mailade räkenskaperna för laminat, epoxi mm. Eventuellt krävs mer epoxi än vad vi räknade med idag. Vi kan väl prata mer om det imorgon.

Mitt knä blir bättre för var dag som går. Innebandy karriären är nog över i och med denna varning. Knät blir bra igen, men jag tar nog inte chansen en gång till. 2.4mR segling får bli melodin framöver.

Wednesday, January 10, 2007

Vi bygger igen! Inte bara river!


Idag onsdag var undertecknad förbi i Connys båtskjul och tittade på när Conny och Lennart sågade ut förstärkningarna ur laminatskivorna. Positivt var att materialet vi beställt verkar räcka till allt vi vill göra med båtarna och att detaljerna blir väldigt lätta och starka. Bilden visar pusslandet med mallarna för att få så lite spill som möjligt. Resten av båtarna ska få sina förstärkningar utsågade nu i helgen. En utförlig rapport med bilder på detaljerna mm kommer under helgen. Vi räknar med att gå in i varmskjulet inom några veckor för att göra plastarbete och slipjobb färdigt. Det är en betydligt skillnad att göra 4 båtar samtidigt mot att ensam utföra samma arbete på bara en båt. Att beställa laminatskivorna från en plasttillverkare var dessutom mycket arbetsbesparande.

Monday, January 08, 2007

Blivande 2.4mR seglare fångar chokladtjuv!


Fick just den här bilden från Lennart. Vår chokladtjuv är fångad! Viktor som är Lennarts barnbarn fångade tjuven åt oss. Att möss kan hoppa 35cm och klättra lodrät upp 2.5m på en ankartamp är ju något man inte kunde tro... Bilden visar Viktors inspektion av morfars båt SWE177. Vi får väl hoppas att han tyckte bra om morfars jobb så här långt.

Imorgon får vi se hur laminaten ser ut. Ska bli spännande. Mitt knä är stelt,svullet och ömmar efter en innebandy match igår, så jag sitter vid datorn och ritar på min båtkärra. Det ska bli lite uppdateringar, nya hjul mm. Jag återkommer med ritning på bloggen om det verkar bli bra.

Laminat snart färdigt!


Imorgon bitti får vi laminaten från plasttillverkaren. Lennart har lovat att åka och hämta skivorna. Återkommer med kostnad för laminaten när vi fått exakt pris på glasfiberväven.

Postar en bild från i våras när Mathias och jag sjösatte SWE429 med "nya" kranen.

Sunday, January 07, 2007

Söndag 7/1-2006









Idag söndag jobbade vi i Connys båtskjul med den sista slipningen på våra 4 Norlin markIII:or.





Conny och Lennart lade ner mycket jobb på tillverkning av mallar till de främre vantinfästningarna bland annat. Nu har vi två kvällar kvar med tillverkning av mallar samt utsågande och tillpassande av de nya bitarna innan vi är redo att gå in i varmhallen och börja plasta.


Vi hoppas på leverans av laminatskivorna imorgon måndag. Vi hörs i veckan angående fortsatt jobb. Bilderna visar till vänster aktern på en färdigslipad båt och hur mycket innerliner som tagits bort. Bilden till höger visar en vy mot stäven och hur mycket som tagits bort av innerlinern där.

Saturday, January 06, 2007

Mathias i SWE319!


En bild säger mer än 1000 ord brukar man säga. Här ser vi en beslutsam Mathias som oförtröttat jobbar på för att få färdig slipat i SWE319. Jag var bara tvungen att lägga ut den här bilden.
Fotograf gissar jag är Mathias fru Anna.

Febril aktivitet på lördagen




Idag lördag var det full fart igen vid och i Connys båtskjul igen. På SWE279 och SWE177 lades sista handen med slipningen. Imorgon väntar SWE393 på samma behandling. Conny och Lennart körde verkligen hårt och undertecknad kom sent och var mest ivägen...


Lite påhejande och körande av käft blev det i alla fall.


Mathias slipade färdigt SWE319 hemma i sin trädgård. Imorgon kör vi över den till Connys båtskjul där hon får vara tillsammans med de andra.Vänsta bilden, Conny slipar rent kanten runt däcket. Osynlig däcksskarv på SWE279 blir snyggt! Högra bilden visar Lennarts båt SWE177 samt lite smygreklam för Bjöörns Cykel=bästa cykelhandeln i Nyköping.

Friday, January 05, 2007

Innerlinern på väg ur SWE319


Idag fredag var undertecknad förbi hos Mathias och tittade på när innerlinern togs ur SWE319.
Här syns en bild på mastfotsområdet. I Mathias båt var mastfoten redan förstärkt, men eftersom vi tänker bygga 4 likadana båtar så tar han ur allt ur sin båt också. Under helgen ska vi slipa färdigt alla 4 båtarna och göra klart för att passa till de nya bitarna ur laminaten som vi förhoppningsvis får på måndag.

Thursday, January 04, 2007

Innerlinerns ABC















Vi pratar mycket om innerliners (innermodul) här på bloggen. Här kommer två bilder som visar stor innerliner (vänstra bilden) och den nedskurna varianten (till höger således...). Bilderna har jag fått från varvet i Finland. Johans båt är byggd med den nedskurna varianten av innerliner. Vi har ju kunnat uppmäta en 4-5kg lägre vikt på Johans båt jämfört med de andra båtarna med stor innerliner. Bilden till vänster visar även den moderniserade förstärkningen av hjärtstockstrumman. På båda bilderna ser man kölförstärkningar (bottenstockar) som numera fabriksmonteras.

Wednesday, January 03, 2007

Seglingsbild!


Nu när vi som bäst håller på och bygger på flottiljens båtar så tänkte jag att det kunde vara uppmuntrande med en seglingsbild från i våras. Mathias (SWE319) tog den här bilden på undertecknad när vi sjösatt med nya kranen för första gången. Visst ser det härligt ut!

Jag ringer plasttillverkaren imorgon torsdag och hör efter om vi får några laminatskivor till helgen. Får vi inte det kanske vi kan göra lite jobb ändå. Det behövs göras lite fler mallar och vi kan börja plasta igen hål i däck mm. Jag vände på min båt idag och ska laga lite gelcoatskador från en bottenkänning förra säsongen. Båtkärran till SWE429 ska få nya hjul (som inköptes på Jula idag) och fräshas upp i allmänhet.

Tuesday, January 02, 2007

Kom ihåg omröstningen angående Entyp eller Icke Entyp

Hej,
Ni som inte gjort så ännu, maila mig er åsikt/röst i entypsfrågan. Jag meddelar sedan Hasse Malmsten hur Nyköpingsflottiljen ställer sig i denna fråga.

Monday, January 01, 2007

1/1 2007 och ingen is! Jan. 1:st and no ice!

Hoppas alla har haft en trevlig nyårsafton och inte har för mycket skallebank idag. Jag gick en promenad till hamnen och såg till min stora glädje att isen var borta vid vår sjösättningskran!
Man kanske skulle åka ner och provsegla nya stället?! Vi kan väl höras i veckan angående starten av nästa fas.

Hello Pete! I hope you enjoy the pictures even if you struggle with the Swedish language in this blog.