Conny, Lennart och undertecknad träffades igår kväll för att diskutera och komma fram till någon bra förstagsinfästning. Vi lyckades ganska bra känns det som. Vi återkommer med bild på lösningen. På söndag flyttar vi in i värmen. Det ska bli skönt, fötterna kändes ganska kalla efter 1.5 timme på betongen igår. Hur går det med bockar? Behöver vi tillverka några? Vi ska också börja titta på skotbänkslösningar. Bilden visar SWE409, en båt med många trimtampar.
Thursday, January 18, 2007
Tuesday, January 16, 2007
Mer Optimering
Pratade med Carl Ossiansson idag om lite intressanta saker. Bilderna visar hans avlastnings system för vanten, något som jag tycker vi borde göra på våra byggen. Dragkraften från vanten transporteras direkt till foten på masten. En fiffig lösning som kommer att återfinnas på SWE429 till våren. Calle berättade också om första träningslägret och ranking seglingen i Göteborg i Maj och talade om att han gärna såg att vi kom dit.
På torsdag åker Lennart och jag till båtskjulet för att fundera på en förstagsinfästning till SWE177.
Vi vill få till något lätt, starkt och snyggt...
Annars ganska lugnt på 2.4mR fronten i veckan. Leta bockar och smöra för era fruar så att vi får leka några kvällar nästa vecka. Jag bjöd min fru på restaurang ikväll, men hon synade min bluff och frågade hur många kvällar jag blir borta nästa vecka...
Monday, January 15, 2007
Varmhallen bokad!
På söndag kväll får vi flytta in båtarna i varmhallen. Conny har bokat hallen i 4 veckor. Det blir ingen kvällsaktivitet den här veckan, utan vi sparar oss till nästa vecka. Försök att hålla minst två kvällar öppna nästa vecka så att vi kan komma igång ordentligt med plastningsarbetet.
Vi behöver några fler bockar att lägga båtarna på när vi plastar däckskarv mm. Undersök om ni kan låna ihop något och hör gärna av er till mig om ni inte får tag i några bockar. Om vi inte får tag i bockar så kanske vi kan tillverka några under helgen. Lämplig höjd på bockarna ligger någonstans mellan 60-80cm. Johan kanske kan få lite spillvirke på sitt bygge som vi kan använda.
Bilden visar en av Uffe Arvidssons byggen innan däcket monterades. Tycker ni att hans inredning liknar våra så beror det på att vi har kopierat hans konstruktion... Tack för all hjälp Uffe.
Vi behöver några fler bockar att lägga båtarna på när vi plastar däckskarv mm. Undersök om ni kan låna ihop något och hör gärna av er till mig om ni inte får tag i några bockar. Om vi inte får tag i bockar så kanske vi kan tillverka några under helgen. Lämplig höjd på bockarna ligger någonstans mellan 60-80cm. Johan kanske kan få lite spillvirke på sitt bygge som vi kan använda.
Bilden visar en av Uffe Arvidssons byggen innan däcket monterades. Tycker ni att hans inredning liknar våra så beror det på att vi har kopierat hans konstruktion... Tack för all hjälp Uffe.
Sunday, January 14, 2007
Mer bilder från Söndagens aktivitet
Båtbygge på en regnig och blåsig söndag
Idag söndag hade vi besök i båtskjulet av en Finnjolle legend, Svante Björkman. Söndagen ägnades åt utsågning av förstärkningsdetaljer till SWE319 och SWE393 samt tillverkande av mallar till kölförstärkningar.
Vi börjar närma oss att gå in i varmskjulet för plastjobb, men ännu är det lite kvar att göra.
Allt tar mer tid än man räknar med. Allt har trots allt flutit på bra och det känns stor skillnad på momentet när man är 5 personer som jobbar mot att göra allt ensam. Något vi verkligen kan rekomendera är att vara några stycken som drar igång ett sånt här projekt.
Lennart och undertecknad var i Stockholm på Lördagen och köpte epoxi, glasfiber, mm inför nästa steg. Gemensamma inköp och användandet av Vinylester i förstärkningsdetaljerna har hållit ner kostnaden till ungefär en tredjedel jämfört med byggnationen av SWE429. Tidsbesparingen är också markant.
Thursday, January 11, 2007
Pricka in Söndag i almanackan
På söndag siktar vi på att såga, passa till, göra bottenstockar mm. Vi kan väl höras imorgon eftermiddag om vilken tid som kan passa. Lennart och Conny var i farten ikväll igen och ligger lite före er andra. Vi siktar på att efter söndagen så ska alla vara ikapp och snart klara för att gå in i värmen för plastjobb mm. Möjligen krävs någon kväll nästa vecka för att bli helt färdiga. Allt tar ju längre tid än man tror... Jag mailade räkenskaperna för laminat, epoxi mm. Eventuellt krävs mer epoxi än vad vi räknade med idag. Vi kan väl prata mer om det imorgon.
Mitt knä blir bättre för var dag som går. Innebandy karriären är nog över i och med denna varning. Knät blir bra igen, men jag tar nog inte chansen en gång till. 2.4mR segling får bli melodin framöver.
Wednesday, January 10, 2007
Vi bygger igen! Inte bara river!
Idag onsdag var undertecknad förbi i Connys båtskjul och tittade på när Conny och Lennart sågade ut förstärkningarna ur laminatskivorna. Positivt var att materialet vi beställt verkar räcka till allt vi vill göra med båtarna och att detaljerna blir väldigt lätta och starka. Bilden visar pusslandet med mallarna för att få så lite spill som möjligt. Resten av båtarna ska få sina förstärkningar utsågade nu i helgen. En utförlig rapport med bilder på detaljerna mm kommer under helgen. Vi räknar med att gå in i varmskjulet inom några veckor för att göra plastarbete och slipjobb färdigt. Det är en betydligt skillnad att göra 4 båtar samtidigt mot att ensam utföra samma arbete på bara en båt. Att beställa laminatskivorna från en plasttillverkare var dessutom mycket arbetsbesparande.
Monday, January 08, 2007
Blivande 2.4mR seglare fångar chokladtjuv!
Fick just den här bilden från Lennart. Vår chokladtjuv är fångad! Viktor som är Lennarts barnbarn fångade tjuven åt oss. Att möss kan hoppa 35cm och klättra lodrät upp 2.5m på en ankartamp är ju något man inte kunde tro... Bilden visar Viktors inspektion av morfars båt SWE177. Vi får väl hoppas att han tyckte bra om morfars jobb så här långt.
Imorgon får vi se hur laminaten ser ut. Ska bli spännande. Mitt knä är stelt,svullet och ömmar efter en innebandy match igår, så jag sitter vid datorn och ritar på min båtkärra. Det ska bli lite uppdateringar, nya hjul mm. Jag återkommer med ritning på bloggen om det verkar bli bra.
Laminat snart färdigt!
Sunday, January 07, 2007
Söndag 7/1-2006
Idag söndag jobbade vi i Connys båtskjul med den sista slipningen på våra 4 Norlin markIII:or.
Conny och Lennart lade ner mycket jobb på tillverkning av mallar till de främre vantinfästningarna bland annat. Nu har vi två kvällar kvar med tillverkning av mallar samt utsågande och tillpassande av de nya bitarna innan vi är redo att gå in i varmhallen och börja plasta.
Vi hoppas på leverans av laminatskivorna imorgon måndag. Vi hörs i veckan angående fortsatt jobb. Bilderna visar till vänster aktern på en färdigslipad båt och hur mycket innerliner som tagits bort. Bilden till höger visar en vy mot stäven och hur mycket som tagits bort av innerlinern där.
Saturday, January 06, 2007
Mathias i SWE319!
Febril aktivitet på lördagen
Idag lördag var det full fart igen vid och i Connys båtskjul igen. På SWE279 och SWE177 lades sista handen med slipningen. Imorgon väntar SWE393 på samma behandling. Conny och Lennart körde verkligen hårt och undertecknad kom sent och var mest ivägen...
Lite påhejande och körande av käft blev det i alla fall.
Mathias slipade färdigt SWE319 hemma i sin trädgård. Imorgon kör vi över den till Connys båtskjul där hon får vara tillsammans med de andra.Vänsta bilden, Conny slipar rent kanten runt däcket. Osynlig däcksskarv på SWE279 blir snyggt! Högra bilden visar Lennarts båt SWE177 samt lite smygreklam för Bjöörns Cykel=bästa cykelhandeln i Nyköping.
Friday, January 05, 2007
Innerlinern på väg ur SWE319
Idag fredag var undertecknad förbi hos Mathias och tittade på när innerlinern togs ur SWE319.
Här syns en bild på mastfotsområdet. I Mathias båt var mastfoten redan förstärkt, men eftersom vi tänker bygga 4 likadana båtar så tar han ur allt ur sin båt också. Under helgen ska vi slipa färdigt alla 4 båtarna och göra klart för att passa till de nya bitarna ur laminaten som vi förhoppningsvis får på måndag.
Thursday, January 04, 2007
Innerlinerns ABC
Vi pratar mycket om innerliners (innermodul) här på bloggen. Här kommer två bilder som visar stor innerliner (vänstra bilden) och den nedskurna varianten (till höger således...). Bilderna har jag fått från varvet i Finland. Johans båt är byggd med den nedskurna varianten av innerliner. Vi har ju kunnat uppmäta en 4-5kg lägre vikt på Johans båt jämfört med de andra båtarna med stor innerliner. Bilden till vänster visar även den moderniserade förstärkningen av hjärtstockstrumman. På båda bilderna ser man kölförstärkningar (bottenstockar) som numera fabriksmonteras.
Wednesday, January 03, 2007
Seglingsbild!

Nu när vi som bäst håller på och bygger på flottiljens båtar så tänkte jag att det kunde vara uppmuntrande med en seglingsbild från i våras. Mathias (SWE319) tog den här bilden på undertecknad när vi sjösatt med nya kranen för första gången. Visst ser det härligt ut!
Jag ringer plasttillverkaren imorgon torsdag och hör efter om vi får några laminatskivor till helgen. Får vi inte det kanske vi kan göra lite jobb ändå. Det behövs göras lite fler mallar och vi kan börja plasta igen hål i däck mm. Jag vände på min båt idag och ska laga lite gelcoatskador från en bottenkänning förra säsongen. Båtkärran till SWE429 ska få nya hjul (som inköptes på Jula idag) och fräshas upp i allmänhet.
Tuesday, January 02, 2007
Kom ihåg omröstningen angående Entyp eller Icke Entyp
Hej,
Ni som inte gjort så ännu, maila mig er åsikt/röst i entypsfrågan. Jag meddelar sedan Hasse Malmsten hur Nyköpingsflottiljen ställer sig i denna fråga.
Ni som inte gjort så ännu, maila mig er åsikt/röst i entypsfrågan. Jag meddelar sedan Hasse Malmsten hur Nyköpingsflottiljen ställer sig i denna fråga.
Monday, January 01, 2007
1/1 2007 och ingen is! Jan. 1:st and no ice!
Man kanske skulle åka ner och provsegla nya stället?! Vi kan väl höras i veckan angående starten av nästa fas.
Hello Pete! I hope you enjoy the pictures even if you struggle with the Swedish language in this blog.
Sunday, December 31, 2006
GOTT NYTT ÅR!!!

Gott Nytt År önskar vi i Nyköpingsflottiljen.
Postar samtidigt ett par nya bilder jag fick av Mathias idag. Allt är lugnt på byggfronten några dagar tills vi får vårt laminat. Förhoppningsvis får vi laminatet i slutet av nästa vecka så att vi kan börja jobba med återuppbyggnaden. Överst Johan slipar i sin SWE393 och underst syns Lennarts SWE177.
Postar samtidigt ett par nya bilder jag fick av Mathias idag. Allt är lugnt på byggfronten några dagar tills vi får vårt laminat. Förhoppningsvis får vi laminatet i slutet av nästa vecka så att vi kan börja jobba med återuppbyggnaden. Överst Johan slipar i sin SWE393 och underst syns Lennarts SWE177.
Saturday, December 30, 2006
SWE319 också på gång!
Mathias har också varit igång med SWE319 Tildamare.
Färdigslipad i aktern kom Mathias förbi i båtskjulet idag och blev taggad att slipa bort vantinfästningarna han också. Vi ska hämta SWE319 i veckan och köra över den till de andra båtarna. Ingen stress att slipa färdigt då vi inte har fått laminaten ännu.
Bilden till vänster visar SWE319. Bilden till höger visar tillpassande av en av mallarna.
Mer slipjobb
Idag lördag var vi i Connys båtskjul igen för mer slipning samt tillverkande av mallar.
Johan slipade klar SWE393. Mathias kom förbi och bjöd på fika! Vi hade med andra ord väldigt trevligt även om vi blev lite dammiga. Till och med undertecknad tog några tag med vinkelslipen...
Inte bara käften som går hela tiden... Det som kommer näst blir att få hem laminaten från plast tillverkaren. De flesta av mallarna blev färdiga idag. Bottenstockar och vantinfästningar kvar att tillverka mallar på, annars färdigt. Vi vägde båtarna och vikterna låg väldigt nära den på SWE429 utom SWE393 som var några kilon lättare än de andra båtarna. Johan såg nöjd ut, så vi får se om han blir mr hårdvind i sommar med mer bly i stapeln. Båtarna vägde in mellan 45 och 49kg färdigslipade. Ca 4 kg till går att få ur om man slipar bort allt, men sedan får man plasta i ny durk mm och det väger uppskattningsvis 2-2.5kg... Ni ser vitsen med att behålla centrumbiten på innerlinern.
Några bilder från idag visar febril aktivitet i Nyköpingsflottiljen!
Friday, December 29, 2006
Lennart och Conny i slipartagen
Slipning
Ikväll Fredag var vi i båtskjulet och tog oss an slipningen av innerliners i båtarna. Två båtar helt klara och två kvar att göra. SWE393 ska bli slipad imorgon förmiddag.
Allt har gått bra med slipningen och vi räknar med att kunna börja med tillverkning av mallar imorgon. Här nedan kommer några bilder från kvällens övningar. Bilderna visar hur vi strippat båtarna på alla lösa block mm och sedan slipat ur durken (mastfoten), och sidorna på innerlinern med de gamla vantinfästningarna. I aktern har vi slipat bort ungefär 25cm av innerlinern för att kunna plasta fast ryggstödet (spantet) direkt i skrovet. Med en roterande sliptrissa som ses på bilden (finns på Claes Ohlsson) och en vinkelslip avlägsnas glasfiberlaminatet ganska lätt.
Det är bra att börja på de uppåtstående delarna av innerlinern (runt vantinfästningarna) så att man får en känsla för hur mycket det tar.
Thursday, December 28, 2006
Demontage av aktre delen på båten

Vid optimering av en Norlin MarkIII så kan man gå till väga på flera olika sätt. Ett sätt är att helt ta bort (slipa ur) innerlinern med hjälp av en rondellmaskin (ca. 8 timmar). Om man gör det så bör man tänka på att laminatet blir för tunt (läs lätt) runt sittbrunnen och att man bör plasta i något lager matta för att kompensera. Det har dock visat sig att de få kilon som man sparar genom att ta bort innerlinern helt kanske inte är värt besväret. Viktigare är att få till en styv båt. Vi har tänkt genomföra en optimering i tre steg. Första steget innebär nya förstärkningar för hjärtstockshylsan, akterspegeln, remsning av däcket och skrovet på undersidan, bottenstockar (kölförstärkningar) och ett ryggstöd (spant) som är fastplastat i skrov och däck. Andra steget är att slipa bort de gamla vantinfästningarna och främre skottet. Detta gör att vi sparar original durk och sidorna på innerlinern tills vidare. Överslagsberäkning visar att +/- toleransen på skrovvikten på äldre båtar antagligen är större än skillnaden mellan att lämna del av innerlinern i båten. Tredje steget är att slipa ur mittsektionen av innerlinern samt durken och ersätta det med nytt laminat. Enda dubbeljobbet som man får med denna approach är att man får göra nya bottenstockar när man tagit ur original durken. Jag tror ingen av båtägarna kommer att genomföra tredje steget i år, men möjligheten finns att göra det i framtiden. SWE429 har helt borttagen innerliner och vi kommer givetvis att jämföra vikterna på våra 4 "nya" båtar med den. Bilden visar Hur ryggstödet tagits bort och hur långt man behöver slipa innerlinern för att kunna plasta det nya spantet direkt i skrovet. Lyftögglan i durken sparas tills vidare. Morakniv och hammare samt bågfilsblad är bra verktyg när ryggstödet ska avlägsnas. Man behöver givetvis akta skrovet, men får man bara loss ett hörn så brukar det gå att med lite våld "knapra" bort ryggstödet. När man fått bort allt löst så får man ta vinkelslipen och slipa bort delarna av innerlinern som sitter hårt. Fortsätt akterut och ta bort de två sneda glasfiberstagen som är fastplastade i hjärtstockshylsan. Finns frigolit under akterdäck så avlägsnas även det. Nu börjar vi bli klara för att bygga!
Wednesday, December 27, 2006
Laminat beställt
Tuesday, December 26, 2006
Demontering

Idag började vi demonteringen av våra Norlin MarkIII:or som ska optimeras och moderniseras.
Vi plockade bort det mesta av beslagen, roder och lite annat som satt löst och ska kastas (fula förtöjningsringar etc.) Sedan rev vi bort det gamla original ryggstödet och plockade bort de aktre frigolitblocken. Roderförstärkningarna skars sedan bort för att ersättas med riktiga spant som förbinder hjärtstockshylsan med skrovsidorna. Från hjärtstocken kommer även ett aktre spant som motverkar att aktern böjer sig när man tar hem hårt i akterstaget. Detta är ett längsgående spant. Fler bilder kommer att postas imorgon. Här några i gänget under demonteringsfasen. Johan till vänster och undertecknad i kepsen. Lennart håller ett vakande öga... Imorgon Onsdag ska vi beställa laminaten som ska användas vid tillverkande av spant och förstärkningar. Beroende på tid så ska vi också försöka slipa klart två av båtarna imorgon. Vi kommer att gå före med Lennarts båt och sedan kopiera delarna vi gör till hans båt 4 ggr för att snabba upp processen. Vi räknar med en betydligt mindre arbetsinsats på detta viset jämfört med den undertecknad lade ner på SWE429 förra vintern. När vi är klara kommer vi att kunna erbjuda intressenter att kopiera våra mallar. Det vi gör har Ulf Arvidsson, Henrik Jonsson,Hasse Malmsten och Stellan Berlin lärt oss. Vi tar inte på oss någon "credit" för det vi gör utan vill bara hjälpa till att få 2.4mR klassen att växa samt att sprida denna kunskap genom denna artikelserie.
Nu börjar artikelserien om Norlin MarkIII optimering
Idag började vi riva i båtarna och göra klart för att kunna börja slipa. Bilder kommer imorgon. Under tiden får ni hålla tillgodo med en bild på undertecknad från mitten av oktober förra året. Bakom kameran min hustru Patti som tyckte att tillfället var tvunget att förevigas... Förhoppningen är att hinna slipa båtarna under mellandagarna.
Monday, December 25, 2006
Juldagen
Idag var jag till Femöre huvud i Oxelösund och tittade på havet (Östersjön).
Det blåste inte speciellt mycket men det var trots allt skönt att höra vågorna mot berget.
Nu har det vänt och snart seglar vi igen. Imorgon blir det inventering av båtarna och lite mallande av skott mm inför nästa vecka. Grabbarna är på och det känns skoj. Vi blir 5 bra båtar till nästa säsong, minst! Conny, har du möjlighet imorgon runt lunch? Annars kanske vi kan få låna din nyckel.
Sunday, December 24, 2006
Julafton 2006
6 grader varmt och strålande solsken på Julafton. Det var inte utan att man började tänka på första träningspasset runt nyår. Gick en promenad ner till hamnen och tittade till våran kran... Isen låg flera tum tjock och alla funderingar på att segla försvann tyvärr ganska snabbt. Vi får fokusera på att få de nyinköpta båtarna i konkurrenskraftigt skick istället. Ett varmbonat ställe står högt på önskelistan just nu. Vi kan nog få till det ändå, men det vore fint om vi kunde hitta ett ställe med värme att hålla till under vintern. Vi jobbar fortfarande med några intresserade grabbar som vi hoppas ska bli så sugna att de köper båtar. Fortsatt God Jul allihop. Nu går det mot ljusare tider igen!
Saturday, December 23, 2006
Friday, December 22, 2006
Snart ett år sedan
Thursday, December 21, 2006
Förberedelser inför optimeringen.
Följ Nyköpingsflottiljens Norlin MarkIII optimering här på bloggen.
Som ett led i förberedelserna inför optimeringen av våra 4 Norlin MarkIII:or ritade undertecknad ikväll upp en grovskiss av spant och förstärkningar för att få en aning om hur mycket material som kommer att gå åt. Råämnen beställs hos en lokal plastfirma på onsdag nästa vecka och under tiden kommer vi att börja slipa i båtarna. Divinycell H80 (80kg/m3) används och den vävda glasfibern (400g/sida) lamineras med vinylester för att hålla ner kostnaden. Vid montering av de nya detaljerna i skroven används givetvis Epoxy. Här på bloggen kommer vi att beskriva vad och hur vi gör för dem som är intresserade av att själva modernisera/optimera sin båt. SWE429 får stå modell vid detta arbete.
Wednesday, December 20, 2006
Nya Trion
Nyköpings 2.4mR flottilj
SWE177 Lennart Bjöörn
SWE279 Conny Palmblad
SWE319 Mathias Edman
SWE393 Johan Stenhoff
SWE429 Lars Lindqvist
SWE279 Conny Palmblad
SWE319 Mathias Edman
SWE393 Johan Stenhoff
SWE429 Lars Lindqvist
Tuesday, December 19, 2006
Förnyelse av mätbrev till era nyinköpta 2.4mR båtar
Till er som behöver anmäla ert nya båtinnehav kommer här adressen till Håkan Kellner som är Tekniskt ansvarig i 2.4mR förbundet.
Skicka in ert mätbrev tillsammans med ett brev med adress, telefonummer, e-mail adress, segelnummer samt plåtnummret som finns i båten (blå skylt) till adressen nedan.
Han skickar sedan ett nytt mätbrev samt inbetalningskort till Svenska 2.4mR förbundet.
Tekniskt ansvarig
Håkan Kellner
Fagerövägen 30
791 53 Falun
023-298 25
mkellner@telia.com
Skicka in ert mätbrev tillsammans med ett brev med adress, telefonummer, e-mail adress, segelnummer samt plåtnummret som finns i båten (blå skylt) till adressen nedan.
Han skickar sedan ett nytt mätbrev samt inbetalningskort till Svenska 2.4mR förbundet.
Tekniskt ansvarig
Håkan Kellner
Fagerövägen 30
791 53 Falun
023-298 25
mkellner@telia.com
Monday, December 18, 2006
SWE177 Till Nyköping!
Idag blev det klart!
SWE 177 till Nyköping.
Lennart Bjöörn ny ägare till Norlin MarkIII SWE177!
SWE 177 till Nyköping.
Lennart Bjöörn ny ägare till Norlin MarkIII SWE177!
Sunday, December 17, 2006
SWE393
Ännu en bild på Johans båt SWE393 från hämtningen tidigare idag.
Under vårvintern tänker vi här i Nyköping göra en liten artikelserie där vi visar hur man optimerar en Norlin MarkIII från aktern till sittbrunnen. Vi har tre båtar som kommer att "semioptimeras" denna vinter för att sedan göras helt färdiga nästa vinter. SWE279,SWE319 och SWE393 är det som kommer att bli moderniserade.
Johans båt hemma i Nyköping
Wednesday, December 13, 2006
Välkommen Johan!
Nu är det klart! Ytterligare en Norlin MarkIII till Nyköping!
Johan Stenhoff köpte ikväll SWE 393 från Halmstad. Vi hälsar Johan välkommen till vår flottilj som nu på bara några dagar vuxit från 2 till 4 Norlin MarkIII. Johan var på sin tid ökänd i sin Optimist "Rödbetan" och satsar stenhårt på säsongen 2007.
Johan Stenhoff köpte ikväll SWE 393 från Halmstad. Vi hälsar Johan välkommen till vår flottilj som nu på bara några dagar vuxit från 2 till 4 Norlin MarkIII. Johan var på sin tid ökänd i sin Optimist "Rödbetan" och satsar stenhårt på säsongen 2007.
Tuesday, December 12, 2006
Nyköping + North Sails= Sant
Det började med ett nyförvärv i form av SWE279, fortsatte med införskaffande av nya segel till SWE429. Två dagar senare...
Conny ringer och berättar att han pratat med Stellan och beställt nya Kevlar segel till SWE279. Det dröjer endast 30 minuter så ringer Mathias och berättar att han gjort detsamma till SWE319. Vi har även två eller tre killar som vi jobbar på ska bli Norlin markIII ägare till våren. Det kommer att bli riktigt roligt till sommaren.
Vi slipar formen med glögg och drömmer om våren. Trots allt är det ju varmgrader och ingen is... Man borde... Jag tror jag ska rulla ut nya seglen och klämma lite till på dem... Hustrun skakar på huvudet och undrar om man är som man ska... 2 dagar kvar på höstrabatten... Man kanske skulle ha en hårdvindsfock också... Stellan, har du något kvar...?
Sunday, December 10, 2006
Nytillskott!
Sunday, November 26, 2006
Nytt utseende
Idag ändrade jag utseende på vår blogg och tycker själv det ser lite fräshare ut.
Hoppas vi får lite fler besökare på bloggen också... Är lite tunt faktiskt.
SWE 429 "Satir"
Hoppas vi får lite fler besökare på bloggen också... Är lite tunt faktiskt.
SWE 429 "Satir"
November snart slut

Så var snart November avklarat. SWE 429 har börjat få lite omvårdnad i garaget. Vaggan ska också få sig en genomgång under vintern. Det kliar i fingrarna när man läser och ser bilderna från Calle Ossianssons bygge på Göteborgarnas websida. Kanske man skulle ge sig på ett sådant äventyr nästa vinter. Jag ska fråga min fru...
Annars hoppas vi fortfarande att någon från Nyköping köper den billiga Norlin IIIan som finns till salu i Halmstad.
Lasse
SWE 429
Monday, October 23, 2006
2.4mR Nyköping
Saturday, October 14, 2006
Öppet
Subscribe to:
Posts (Atom)